Úleva od bolestí hlavy a stresu. Návod na domácí masáž hlavy a její benefity. | velvesa.cz

Úleva od bolestí hlavy a stresu. Návod na domácí masáž hlavy a její benefity.

13.9.2021Fit a v pohoděČtení na 5 minut

Únava, stres, nedostatek spánku, teplo, sezení za počítačem, dlouhé cesty autem, klimatizace. Bolest hlavy nás umí potrápit nejen v létě. A věděli jste, že na ni často stačí pouze jemná masáž? Přinášíme návod, jak na to.

Každodenní masáž hlavy

Masáž hlavy je velmi příjemná terapie, kterou nevědomky provádíme denně při česání a mytí vlasů a hlavy. I děti nejčastěji pohladíme po hlavě a vlasech a "vískání", tedy pročesávání a přehrnování vlasů je stejně oblíbené jako v minulých stoletích, kdy sloužilo spíše pro hledání vší nebo protrhávání šedivých vlasů.

Masáž hlavy je příjemná terapie

Laskavý dotek v oblasti hlavy, obličeje, vlasů a krku uklidňuje, odbourává stres, zlepšuje náladu a tlumí rozrušení a bolest - fyzickou i psychickou.

Masáž hlavy je potěšením pro smysly. V profesionálním smyslu se s ní nejčastěji setkáme v podobě klasické masáže hlavy a obličeje, indické antistresové masáže hlavy nebo kraniosakrální terapie.

Masáž hlavy doma – co budete potřebovat?

Na masáž hlavy můžete použít prsty a dlaně nebo masážní pomůcky, například oblíbeného masážního pavouka.

Pokud se rozhodnete masírovat s olejem, vyberte si jojobový, olivový, kokosový, arganový nebo mandlový. Olej po masáži můžete ve vlasech nechat působit jako zábal půl hodinu nebo klidně i přes noc. Vyživující vlastnosti oleje podpoříte teplem (zabalení do nahřátého ručníku), toto ještě více uvolní svaly hlavy a krku.

Olej aplikujeme do vlasů pouze konečky prstů, které do něj pravidelně v rámci masáže namáčíme. Pro lepší účinek je vhodné masážní olej nahřát, stačí nádobku s ním vložit do misky s horkou vodou. Můžete přikápnout 2-3 kapky esenciálního oleje - příjemná je máta, pačuli, levandule nebo santalové dřevo.

Při masáži hlavy můžeme použít olej

Jak postupovat

Usaďte se na pohodlnou židli. V případě, že používáte olej, přikryjte ramena ručníkem, abyste nezamastili okolí.

Hlavu masírujeme od spánků a vrchní části čela jemnými pomalými krouživými pohyby. Ve vlasaté části se snažíme masírovat pokožku a nikoli pouze klouzat po vlasech. Většími a menšími kroužky a spirálkami přejdeme celou hlavu.

Vzadu na spojnici hlavy a krku si nahmatáme úsek, kde se na lebku připojují svaly (hlava přechází do krku) a stíráme pevnými, středně silnými tahy asi 2-3 cm dolů po krku.

Začneme za výběžkem kosti za uchem a posouváme se cca o 1 cm směrem ke krční páteři. Ve středu, kde je jamka a krční páteř se ztrácí v lebce, pouze zakroužíme kolem jamky a netiskneme na krční páteř. Zpracujeme takto krk na obou stranách od ucha směrem k páteři. Druhou rukou podpíráme čelo masírovaného, aby měl co nejvíce uvolněné svalstvo hlavy a krku.

Pokud děláme automasáž hlavy, opřeme se v sedě hlavou o ruku položenou na stole. Svaly na krku tak budou uvolněny.

Na masáž hlavy můžeme použít i pomůcky

Při delších vlasech můžeme pokračovat jemným, ale pevným tahem za prameny vlasů ve směru růstu vlasů nebo přímo nahoru. Větší prameny vlasů chytáme do dlaní co nejblíže u hlavy, abychom nekrákali. Soustředíme se hlavně na oblast záhlaví, kde tahem za vlasy zároveň táhneme i kůži na krku.

Roztáhneme prsty na obou rukách a tlačíme jimi na pokožku hlavy. Posouváme se souměrně na různá místa na hlavě, vždy na 2-3 vteřiny zatlačíme a uvolníme.

Následně dlouhými jemnými tahy uhladíme vlasy, prsty použijeme jako hřeben. A nakonec přehladíme celou hlavu dlaněmi jemně po povrchu vlasů, znovu použijeme dlouhé vláčné tahy. Přidáme pohlazení krku a ramen.

Celá masáž hlavy by měla trvat alespoň 20 minut.

Jaké benefity masáž hlavy přináší?

Masírovat hlavu nás napadne hlavně tehdy, pokud hlava samotná bolí. Kromě známé migrény, jejíž přímý útok je již většinou třeba řešit léky, dospělých nejčastěji trápí tzv. tenzní bolest hlavy.

Je to mírná až střední bolest hlavy na obou stranách, často se spojuje s bolestí krku nebo za očima. Souvisí s napětím svalstva, tedy způsobujeme si ji sami nesprávným sezením a strnulým držením hlavy v jedné poloze.

Masáž umí pomoci při bolestech hlavy

Často hlava reaguje bolestmi i po zachladnutí šíje, při podcenění pitného režimu, při únavě, stresu, po nadměrné konzumaci alkoholu, kofeinu a nikotinu, při nadměrném namáhání očí nebo čelistí (skřípání zuby, zatínání zubů) a při nemocech dýchacích cest.

S tenzní bolestí hlavy obvykle umíme normálně fungovat, ale je nepříjemná a únavná a téměř vždy nás přivede k myšlence, zda užít léky od bolesti nebo si zkusit pomoci jinak. Právě tento typ bolesti hlavy nejlépe reaguje na masáž.

Masáž hlavy však pomáhá při jiných potížích:

  • snižuje krevní tlak
  • redukuje stres
  • příznivě ovlivňuje migrénu
  • má pozitivní vliv na růst a kvalitu vlasů
  • zlepšuje prokrvení v oblasti hlavy a krku
  • přispívá k lepší koncentraci
  • zlepšuje paměť (mozek je lepší prokrven)
  • pomáhá při nespavosti způsobené stresem

A co vaše hlava? Bolívá? Zkoušeli jste masáž jako prostředek ke zmírnění bolesti hlavy, stresu či vyššího krevního tlaku? Budeme rádi, když se s námi podělíte o své zkušenosti.

Inspiroval Vás článek k něčemu novému, ale chybí Vám vybavení?
[blue_block_text]

Komentáře k článku 0

Buďte první, kdo přidá komentář.

Tato stránka používá cookies, aby vám přinesla co nejpříjemnější uživatelskou zkušenost. Více informací