7 tipů, na co dbát při zařizování masérské místnosti
Rozhodli jste se, že si otevřete masérský salón? Najít vhodné prostory nemusí být jednoduché. Ale dobře a účelně tyto prostory zařídit a vybavit, to už by mělo být potěšením. Doufáme, že vám pomohou i tipy od nás.
Velikost prostoru a jeho dispoziční řešení do jisté míry limitují možnosti, jak ji zařídit. Ale při dodržení pár zásad se vám určitě poradí vytvořit příjemné místo pro relax klientů, i pro vaši práci.
Legislativa např. na Slovensku nařizuje minimální plochu 6m2 pro jedno lehátko v zařízeních péče o lidské tělo. Kromě tohoto požadavku, dobře se vám bude pracovat tehdy, pokud si kolem lehátka necháte prostor alespoň 70-90 cm, přičemž lehátko je umístěno uprostřed, resp. v centru masérské části.
Hlavová část lehátka by měla být co nejdále od vstupních dveří. Klient se tehdy na lehátku cítí nejbezpečněji.
Zbytek místnosti si rozčleňte do více zón. Dbejte na "cestičky", tedy logické trasy, po kterých se budete pohybovat vy při práci a klient při návštěvě masérského salonu. V prostoru, kudy potřebujete při práci procházet, nesmí nic překážet. A pokud bude klient potřebovat uprostřed terapie odběhnout na WC, neměl by kličkovat po celé místnosti.
Zvažte si, jaké další aktivity budete provádět nebo plánujete do budoucnosti. Nezapomeňte na otevírání dveří a oken, zasahují do prostoru. Hygienický koutek s umyvadlem nemůže být těsně u hlavy nebo nohou klienta, abyste na něj neprskali při mytí rukou.
Určitou část prostoru zabere místo na převlékání klientů, pokud nemáte zvláštní šatnu. Klienti také potřebují místo k sezení, kde mohou počkat na masáž, pokud přijdou o pár minut dříve a stejně se hodí koutek s křesly pro nerušený rozhovor s klientem. Sedět ve spodním prádle na lehátku a odpovídat na otázky maséra není zrovna komfortní.
Započítejte i prostor pro počítač a pokladnu.
1. Podlahy
Snadno omyvatelné, hladké, bez spár a neklouzavé. Hygienické předpisy nám nedávají moc na výběr. Materiál podlahy by měl na první pohled působit teple a ideálně i na dotyk by neměl chladit.
Vyhněte se podlahovým krytinám, jejichž design připomíná rozsypané vlasy, drobky nebo fleky. Stejně jako při zařizování bytu můžete využít geometrické vzory na šikovné optické rozšíření nebo zúžení místnosti.
2. Barvy
Bílou barvu v salonu zvažte. Pokud ji vyvážíte doplňky, bílé stěny budou působit hygienicky a čistě. No příliš bílé v kombinaci se sklem, chromem a občasnou vůní dezinfekce vzbuzuje dojem operační sály.
Relaxační atmosféru umí nabudit přírodní tóny. A nejen ve formě barevných stěn, i velkoformátová tapeta se záběrem lesa nebo obrazy květin, luk a hor působí na mysl uvolňujíce. Přírodní barvy můžete využít i na nábytku a dalším vybavení, například dřevěný nebo kamenný obklad stěny.
Jako doplněk stěn se hodí také různé anatomické plakáty, zejména, jestli se věnujete i fyzioterapii, cvičení nebo speciálním druhem terapie.
Vyhněte se použití příliš křiklavých barev. A protože méně bývá více, pozor na kombinace, zvolte 2-3 hlavní barvy, které v ideálním případě ladí nejen v rámci salonu, ale opakují se i na webových stránkách, vizitkách… stanou se „vašimi" barvami, vaší prezentací. S těmito barvami budou lidé spojovat vás a příjemné pocity relaxu ve vašem zařízení.
3. Zrcadla
Přímo v masážním prostoru nemá zrcadlo velmi opodstatnění a dokonce může na klienty působit nepříjemně.
Pokud se místnost využívá i na cvičení, zde mají velká zrcadla své místo, ale od masážního prostoru je opticky oddělte např. paravánem.
Vhodné je umístit zrcádlo u vchodu do místnosti, aby si klienti při odchodu mohli zkontrolovat a upravit zevnějšek.
4. Nábytek
Volte přiměřené množství skříněk, abyste místnost nepřeplnili. Vhodnější jsou uzavřeny skříňky, aby masérna působila vždy uklizeně. Samozřejmě, často používané věci je dobré mít po ruce na otevřených poličkách.
V každém případě uvažujte dopředu a přidělte každému vybavení logické místo. Například digitální ohřívač na lávové kameny potřebujete mít po ruce, ale i při přívodu elektrické energie a ne příliš daleko od umyvadla.
Hodit se bude i stolek na kolečkách, pokud děláte masáž obličeje a dekoltu, hlavy, baňkování, moxování nebo jinou terapii, při níž je třeba mít vybavení co nejvíce po ruce.
5. Světlo
Hlavně v zimě se brzy stmívá a masírujeme proto při umělém osvětlení. Ostré bílé světlo navozuje pocit nemocniční sterility, vhodnější je rozptýlené tlumené světlo teplejších bílých tónů.
Pozor na rušivá světla zvenčí. Slunce se někdy umí velmi vtipně s námi zahrát a během hodinové masáže začne svítit přesně tam, kam netřeba - na kovové předměty nebo do zrcadla a hází odlesky po celé místnosti.
Stejnou neplechu vědí v některých prostorách způsobit reflektory kolemjdoucích nebo parkujících aut. Zajistěte proto vhodné zastínění Maseru.
6. Zvuky
Když jsme při autech, hlavně na frekventovanějších ulicích mohou být zvuky dost překážkou pořádného relaxu. Myslete na to už při výběru prostoru na masírování.
Zvuky víme utlumit vhodným výběrem oken, ale větrání se nevyhneme a třeba myslet i na pachy, jaké nám ulice donese. Zkontrolujte si provozovny kolem. Stanoviště fast food nebo ordinace zubaře nejsou vhodnými sousedy pro masérský salón.
7. Vůně
Vůní zvenku jsme se dotkli v předchozím bodě. Ale co vůně v masérském salonu?
Pokud budete uvažovat o "přivonění", myslete na to, že samotný salón generuje poměrně dost vůní hlavně v případě, pokud používáte aromatizované masážní oleje, emulze nebo funkční krémy s mentolem, kafrem apod. Své molekuly přidá do celkové atmosféry místnosti i pravidelná dezinfekce a každý jeden návštěvník.
Volte proto co nejnižší intenzitu vůně, zda se rozhodnete pro vonné tyčinky, svíčky nebo difuzér s éterickým olejem. Vždy dávejte přednost produktům se 100% éterickými oleji před umělými vůněmi. Přidanou hodnotou svíček je příjemný pocit, jaký malé plamínky v nás vyvolávají.
Přejeme vám šťastnou ruku při výběru masérského prostoru a plno fantazie při jeho zařizování. Nezapomeňte, že pořádek a čistota je zcela základním vybavením každého masérského salonu.
Hlavní postavou masérny jste ale vy. Umístněte vaše oprávnění masírovat v pěkném rámu na čestné místo a vítejte každého klienta úsměvem a s dobrou náladou.