O čem se nemluví: Obtěžování při masáži

3.11.2022Život maséraČtení do 10 minut

Základem masáže je důvěra. Klient vkládá své často polonahé tělo do rukou terapeuta a ten věnuje terapii svůj čas, energii a dotek. Bohužel, občas se vyskytnou i případy, kdy se důvěra naruší nevhodným chováním klienta. Jak se postavit k takové situaci?

Stanovte si, kde jsou hranice

Kde jsou hranice

Téma obtěžování je v oblasti masáží a terapie obzvláště citlivé. Dotek při masáži má být vždy profesionální, na druhé straně ne chladný a čistě technický. Maséři do masáže vkládají svou energii a jejich cílem je klientovi pomoci nejlépe, jak umí. No lidé mají o masáži a hranicích v rámci terapie často různé představy.

Samozřejmě, zvláštní kapitolou je nevhodné chování samotného terapeuta, ať už maséra nebo masérky. Jak klient, tak terapeut mají právo na to, cítit se při masáži bezpečně. S touto problematikou by se měl budoucí masér seznámit už během výuky na masérských kurzech a ve školách.

Téměř každý terapeut se za svoji kariéru ocitne ve vyhraněné situaci. Často nelze jednoznačně určit, které chování překračuje hranice, a musíme se řídit vlastním pocitem. Je nevhodný mírně lechtivý žert od stálého klienta, se kterým si jinak dobře rozumíme? Byl ten dotek na stehně náhodný nebo je třeba si dát pozor?

Jak se vyhnout stěžovatelům

Naštěstí, masáže a terapie už dávno nejsou vnímány jako jakási odnož sexuálních služeb (možná s výjimkou tantrických technik). Za poslední desetiletí však nastaly jisté posuny ve vnímání etiky a morálky, a to ve veřejném i soukromém prostoru.

Jak si tedy nastavit jasná pravidla? Základem je jednoznačná komunikace. A to na všech platformách, ať už osobně, telefonicky nebo ve virtuálním prostoru.

Vybavení místnosti pro masáž

Masérská místnost
Místnost na masáž by určitě měla být útulná a vzbuzovat dojem pohodlí. Ale zároveň musí jasně naznačovat, že se v ní konají masáže a ne služby se sexuálním nádechem. Výběr barev a vybavení může tento dojem vhodně podpořit. Na zeď se hodí anatomické plakáty a vhodným doplňkem jsou také anatomické modely, na kterých můžete klientům názorně vysvětlit podstatu jejich potíží.

Webové stránky a virtuální prostor
Vaše webová stránka může klientům o vás hodně prozradit. Popište jasně a přesně, čemu se věnujete, svou misi a motivaci, proč jste masérem a poskytněte také přehled o svém vzdělávání.

Popište masážní techniky, které ovládáte, zveřejněte přehledný ceník. Klienti ocení, pokud stručně vzpomenete, jaké zdravotní potíže umíte řešit, která technika je vhodná, s čím jim umíte pomoci. Krátký popis, jak to vlastně na masáži probíhá a co se dá od ní očekávat, pomůže při rozhodování klientům, kteří na masáži ještě nebyli.

Osobní komunikace
Nezapomínejte na své právo odmítnout klienta, který se vám na první pohled nezdá. A nemluvíme jen o zjevných kontraindikacích masáže, jako klient pod vlivem alkoholu, psychotropních látek nebo špinavá osoba s nepříjemným tělesným pachem, ale také o arogantních nebo nevhodně se vyjadřujících potenciálních klientech. A to platí pro obě pohlaví.

Při komunikaci je vhodné používat přiměřeně i odborný jazyk a výrazy, které jsou jednoznačné. Ptejte se, zda si klient přeje „relaxační masáž pro uvolnění svalstva, zejména zad“ namísto jednoduchého „relaxační, uvolňující masáž“. Mluvte o pohybovém aparátu, svalstvu, kloubech, šlachách, fasciích, páteři a meziobratlových plotýnkách. Hned uvidíte, jestli klient má zájem se o svém těle i něco dozvědět.

Vhodnými dotazy pro klienty při objednávání se na termín tedy budou: Jak se cítíte? Pociťujete bolesti svalstva nebo ztuhlost v oblasti zad, šíje, křížů? Sportujete nebo vykonáváte fyzicky namáhavou činnost? Co bude naším cílem při masáži - zmírnit bolesti nebo chcete relaxační masáž pro celkový odpočinek a uvolnění svalstva a kloubů? Odkud jste se o mně dozvěděli, doporučoval mě někdo?

Oporu můžete najít u kolegů

Zaměstnavatel jako opora
Pokud jste zaměstnancem, můžete se zaměstnavatele zeptat, jak postupovat, pokud cítíte obtěžování ze strany klienta. Zaměstnavatel je povinen chránit i vaše zájmy, nejen zájmy klienta na úkor vašeho pocitu bezpečí a integrity. Vy jako masér dodržujete etický kodex maséra a rovněž klient by měl být vázán obecnými normami etiky a slušnosti. Ptejte se na postupy a protokoly chování v situaci, kdy vás klient obtěžuje nebo ohrožuje. I když tyto situace nenastávají často, o to nepříjemnější mohou být. Nezaškodí být připraven a vědět, že v kolezích a vedení máte oporu.

Je to obtěžování?

Jak jsme zmiňovali, hranice, kdy již některý typ chování hodnotíme jako obtěžující a nevhodný, mohou být mírně individuální. Například erekce může být fyziologická odpověď těla na dotek, kterou muž neumí ovládnout vůlí a nemusí znamenat vyjádření touhy. Každý masér už asi zažil klienty, kteří vzdychají od úlevy, když jim trefíte na správné bolavé místo.

To, jakým způsobem na chování „na hraně“ zareagujeme, závisí i na našich osobních zkušenostech, povaze, vztahu s klientem a momentálním pocitu. Nepříjemné je, pokud v nás některé chování vyvolá pocity rozrušení, ublížení, viny, studu nebo hněvu. Za takových okolností rozhodně nejsme schopni provést dobrou masáž a mimořádně nepříjemné zážitky nám mohou práci maséra celkově znechutit.

Nesoudit příliš rychle, ale věřit vlastním instinktům
Asi se nedá dost dobře připravit na každý druh neobvyklé situace, ale měli bychom o nich alespoň popřemýšlet a zvolit si dopředu strategii. Nepřiměřené jsou reakce v obou směrech – příliš agresivní i příliš pasivní.

Věřte svým instinktům a zbystřete, pokud má klient neobvyklé řeči nebo chování:

  • klient žádá masáž bez zakrytí určitých partií včetně intimních nebo chce zůstat zcela nahý,
  • příliš časté dotýkání se vlastního těla na intimních nebo erotogenních zónách,
  • komentování práce maséra, které naznačuje zájem o sexuálně laděné aktivity,
  • zbytečné ukazování a předvádění nahého těla,
  • nevhodné doteky.

Samozřejmě některým klientům je prostě teplo. Popravit si polohu těla, intimit nebo poprsí na začátku a během masáže je běžné a přijatelné. A upřímně pochválit masérovi šikovné ruce ještě nemusí nic špatného znamenat.

No pokud se ve vás sbírají nepříjemné pocity a vidíte stupňující se náznaky, že něco není v pořádku, je třeba jasně komunikovat, asertivně vymezit hranice a určit, v jakém duchu bude terapie probíhat.

Masáž má své hranice

Hranice jasně překročena
Odborníci na sebeobranu nabízejí návod, jak se zachovat v situaci, kdy už není pochyb, že vás klient sexuálně obtěžuje. Zvolte klidné řešení, jakkoli se to zdá obtížné.

Doporučeny jsou následující kroky a postupy:

  • zakryjte klienta, vytvoříte tím fyzickou a psychologickou bariéru mezi ním a sebou,
  • postavte se dále od lehátka, mimo dosah klienta a směrem ke dveřím, abyste měli volnou únikovou cestu,
  • pokud je to nutné, vezměte si mobil a klíče, abyste mohli zavolat pomoc nebo zamknout, pokud by se situace vyhrotila,
  • postavte se pevně, nehrbte se, opřete se do nohou a vystřete tělo,
  • pokud je to možné, dívejte se klientovi pevně do očí,
  • použijte klidný a silný hlas, nekřičte ani nešeptejte,
  • nedotýkejte se klienta agresivně, mohl bys to vysvětlit jako útok,
  • komunikujte jasně, srozumitelně a přesně, popište situaci a navrhněte řešení.

Můžete použít například následující věty:
Nelíbí se mi, co děláte / říkáte. Tato masáž / terapie nebude pokračovat v tomto duchu.
Vaše chování hodnotím jako neadekvátní. Dnešní setkání ukončuji. Prosím oblečte se a odejděte.
Všiml/la jsem si, že si často upravujete polohu na lehátku. Leží se vám nepohodlně?
Prosím použijte plachtu k zakrytí těla. Prostor na převlékání se je za paravánem, prosím.
Nemám zájem o komplimenty tohoto druhu. Dokončeme masáž v tichosti. Pokud vám to nevyhovuje, můžete odejít.

Jakýkoli náznak obtěžování je třeba komunikovat citlivě, ale okamžitě a otevřeně. Upřímná komunikace často odhalí, jak klient situaci vnímá, případně jej od neadekvátního chování odradí. Klient i masér mají oba právo na masáž v bezpečném a příjemném prostředí.

Inspiroval Vás článek k něčemu novému, ale chybí Vám vybavení?
[blue_block_text]

Komentáře k článku 0

Buďte první, kdo přidá komentář.