Komunikace při masáži: Kdy rozhovor pomáhá a kdy spíše škodí?
Vhodně zvolená slova mohou někdy zanechat lepší dojem než samotná masáž. V tomto článku se dozvíte, jak by měla vypadat profesionální komunikace a čeho by se masér měl vyvarovat.
Komunikace je důležitá, ale často přehlížena součást práce maséra. Od toho, co řeknete či naopak nevyslovíte do velké míry závisí, jaký zážitek si z masáže váš klient odnese. Dobrý projev vám může pomoci získat si důvěru klienta a pocit, že je v dobrých rukou.
Podívejme se blíže na to, jak by profesionální komunikace s klientem měla vypadat.
Méně je více
Základem komunikace při masáži je etika maséra. Vše, co si od klienta při masáži vyslechnete, musí zůstat mezi vámi.
Masáž nepůsobí pouze na tělo, ale i na psychiku. Nejednou se stane, že se klienti pod vlivem uvolnění a pohody rozpovídají o svých trápeních, starostech, rodinných a pracovních problémech.
Na tyto informace nemusíte hledat řešení, pouze si je vlídně vyslechnout a projevit účast. Buďte klientům k dispozici a ujistěte je, že nasloucháte a vnímáte, co vám říkají. Klientovi většinou stačí, že ze sebe dostal starosti a uleví se mu.
Empatičtí maséři nemívají problém s dostatkem klientely - lidé je vyhledávají nejen pro jejich šikovné ruce, ale i jako taktně naslouchající vrby.
Masér by zároveň během masáže neměl být upovídaný a příliš rozptylovat pozornost svého klienta. Uvědomte si, že váš osobní život nemusí nikoho zajímat. Lidé za vámi chodí, aby si odpočinuli, zregenerovali tělo nebo vyřešili nějaký zdravotní problém.
Rozmlouvat byste se s klientem měli zejména před a po masáži. Během ní se omezte pouze na otázky týkající se pohodlí klienta.
Základy dobré komunikace
- Při prvním setkání se lidem dívejte do očí.
- Masér by měl vždy před masáží ptát na zdravotní stav, kontraindikace a problém, který by klient chtěl řešit.
- Pokud je klient na masáži poprvé, seznamte ho s průběhem masáže a upozorněte ho, na co má dbát a čeho se má vyvarovat po masáži.
- Během úvodního rozhovoru pozorně poslouchejte a buďte přítomen.
- Nepoužívejte odborný slang a výrazy, kterým klienti nemusí porozumět.
- Během masáže se ptejte, zda se klient cítí příjemně a má vše, co potřebuje.
- Na konci se nezapomeňte zeptat, zda bylo vše v pořádku a jak byl dotyčný s masáží spokojen.
Jak se vyjadřovat terapeuticky
Běžnou hovorovou řeč používáme natolik zautomatizovaně, že se nad samotným výběrem slov většinou hlouběji nezamýšlíme. Správný výběr slov však může výrazně přispět k celkovému ozdravnému působení masáže.
Pozitivní slova jsou léčivá
Medicínský výzkum prokázal, že vnímání pocitů v těle - od těch příjemných až po bolestivé, je do jisté míry subjektivní záležitost a závisí od myšlenek a přesvědčení jednotlivce.
Například u pacientů, kteří se bolesti báli a více se na ni soustředili, byly zaznamenány negativnější pocity než u těch, kteří ji přijali jako součást sebe a vytvořili si k ní pozitivnější vztah.
Tyto poznatky mají praktické využití i pro práci maséra. Pomocí pozitivně laděných výrazů může klienta navést k většímu uvolnění a důvěře a posílit tak celkový uvolňující efekt masáže.
Odveďte pozornost klienta od popisu bolestivých míst k pozitivnějším obrazům pomocí slov jako "pohodlí, teplo, relax" a podobně.
Používejte výrazy s jasnou výpovědní hodnotou
Některá slova jsou výstižnější než jiná. Například lososová je konkrétnější označení jistého odstínu barvy jako obecné pojmenování růžová. Výrazy proto vybírejte pečlivě a slova volte tak, aby byly výstižná a srozumitelná.
Popisům lidé rozumějí lépe
Popisy a přirovnání proniknou do mysli vašeho klienta snadněji než jen běžné fráze. Například, ne každý hned ví, co si má představit pod pojmem "uvolněte se".
Nejasné pokyny tak mohou nakonec vést k tomu, že se váš klient bude cítit napjatější než předtím.
Nahraďte je raději za popisné věty ve stylu "Pozorujte svůj dech a na chvíli si představte, že vaše ramena zalévá příjemné teplo. Každým nádechem cítíte, jak více a více klesají. "
Utište vnitřní monolog
Na závěr jedno doporučení, které se netýká vyprávění. Sami utište své myšlenky a udržujte během masáže pozornost v přítomném okamžiku.
Čím větší klid a ticho z vás bude během masáže vyzařovat, tím dříve se ve vaší přítomnosti lidé na tuto specifickou atmosféru naladí. A z návštěvy u vás odejdou uvolnění, odpočatí a plní nové energie.