Chcete mít dostatek energie? Díl první: Tajemství ledvin

8.3.2023Fit a v pohoděČtení do 10 minut

Zima se špatným počasím je období, kdy se cítíme víc vyčerpaní a unavení. Jako bychom neměli energii, chce se nám víc spát, láká nás teplo, polehávání a odpočinek. V prvním díle článku o životní energii si povíme, kde se podle tradiční čínské medicíny schovává a jak se projevuje její nadměrné čerpání.

Ledviny a životní energie

Kde je naše životní energie

Podle Tradiční čínské medicíny (TČM) je v ledvinách ukryta energie pro celý jeden lidský život. Vzniká samotným zplozením člověka a podle toho, v jaké kondici byli jeho rodiče v čase zplození, se ledviny naplní energií. Celý život ji můžeme čerpat a až ji zcela využijeme, život zpravidla končí.

Někdo je energií obdařen více, na jiných se šetřilo. Když rodič měl energie málo, nemohl jí dítěti moc předat a mluvíme tedy o dědičném oslabení ledvin. TČM zohledňuje zdravotní stav, věk, počet předchozích těhotenství, momentální emoční ladění rodičů, jejich výživu a životosprávu, fyzickou aktivitu a podobně.

My si potom s naším „batůžkem“ dědičných informací jdeme životem. Ledviny se dají chápat jako záložní baterie, ze kterých v průběhu života spotřebováváme energii v nich uloženou. Je důležité vědět, co nám energii ubírá a kde a jak ji můžeme získat, takže nevyčerpáváme energii z ledvin, ale z jiných zdrojů. Pokud naše ledviny nevyužíváme a umíme energii získat jinde, je to veliká výhra pro nás samotné.

Jak přicházíme o energii

Nejprve se podíváme na neřesti, kterými se naše „baterie“ více vybíjí. Jestli se tyto situace opakují v našem životě často, mají za následek vyčerpání životní energie.

Chlad
Podceněné vrstvy oblečení, které mnohdy souvisí s pohodlností a módou nám občas naše tělo promine. Ale když už je chladu příliš, tělo reaguje například rýmou, problémy s močovým měchýřem, angínou nebo bolestí kolen a beder. Pak ležíme v posteli a tu přehršel energie, kterou tělo využilo na zahřátí, potřebujeme pro několik dní ušetřit, aby se dorovnal stav k normálu.

Ponocování a noční směny Velmi často mi klienti v masérně říkají, jak jsou unaveni z třísměnného provozu, jak je ráno po noční bolí víc tělo, než po běžné směně. Také pociťují bolesti hlavy z únavy, atd. Ano, v noci se má přeci spát. Nebo ne?

U některých povolání je noční práce nezbytná. Já rodila dvakrát v noci a určitě bych moje děti nepřemluvila k tomu, aby počkaly na jitřenku. Za tyto noční směny jsem šťastná. Ale jestli by součástky do automobilů, nebo sýry také mohly počkat, to už je otázka názoru. Někdy ponocujeme dobrovolně, doděláváme, co se nestihlo, než šly děti spát nebo si dopřáváme relax při obrazovce.

Ideální čas pro ulehnutí do postele je do 22 hodiny. Nemusíte hned usnout, ale tělo je nastaveno na to, aby už odpočívalo, uvolňovalo svaly a regenerovalo. Začíná proces čištění a ukládání důležitých stavebních a funkčních součástek ze stravy do těla.

Správný spánek šetří energii

Nevhodná strava
Někdy z přesvědčení, někdy z lenosti jsme odkázáni na stravu kupovanou, jednotvárnou, nebo fastfoodovou a z té si tělo nemůže vzít to, co by potřebovalo. Nejčastěji to vezme jen jako hmotu, jako cosi, co zaplní trávicí trakt.

Oproti tomu pestrá strava, nejlépe z domácích zdrojů bez umělých dochucovadel a ze známých výrobních procesů nám dá převážně to, co potřebujeme. Sami si vaříme podle chuti, kterou nám naše moudré tělo nahlásí. Víme, co zobala slepička, od které máme vejce. Víme, mezi jakým plevelem rostla naše křivá mrkev plná hlíny, a nebojíme se toho, že při konzumaci cizokrajného ovoce dostaneme do těla spoustu chemie.

Jedním ze základů TČM je požívat tu stravu, která je pro nás k dostání. Ne k dostání v obchodě, ale ze zahrádky, která nutně nemusí být naše, ale je místní. Vzpomeňte si, která babička měla v prosinci rajče? Jen ta, která si ho koupila. V prosinci dříve jedli lidé salát z červené řepy, zavařené okurky, kyselé zelí ze džberu, nebo kompoty. My dnes máme vše. Bohužel i to, co nechceme. I ty nemoci a oslabení, které dříve tak hojně nebývaly. Tím vším naše ledviny „ždímáme“ z energie.

Jak se projevují oslabené ledviny?

Oslabení ledvin se projevuje několika směry a u každého z nás to může být v jiných kombinacích.

Vlasy
Je to jako se stromem. Když má méně závlahy, žloutnou mu nejprve ty nejvzdálenější listy a pokud závlahy stále není dostatek, listy opadají. Pak se usychání listů více přibližuje ke kmeni, usychají i větvičky. Strom si stáhne mízu do kmene, a pokud stav trvá opravdu dlouho, po čase uschne celý.

Ledviny souvisí s kvalitou vlasů

U člověka jsou těmi listy vlasy. Ty u některých jedinců ztrácí na své barvě přibližně od 30. roku věku. Druhou možností je jejich padání. To potkává některé ženy už po porodu, kdy celých 9 měsíců jejich tělo dávalo pro nového člena rodiny ze sebe to nejlepší, co mohlo. Všechno snažení vyvrcholí mnohdy těžkým porodem, při kterém žena ztratí nemálo krve. Po porodu přichází kojení, které je pro ženské tělo také vysilující a ženy pak jen s obavami zjišťují, že jejich hříva už není to, co bývala.

Ještě horší scénář mívají chemoterapie. Tam je lidské tělo velmi oslabeno chemií, která měla za úkol zničit zárodky bujení a ledviny, které se potýkají s nemocí a s léčbou, už nestíhají udržet ozdobu hlavy.

Do této teorie nezapadá dědičná lysina. Mnohdy jde o pány v pokročilém věku, kteří jsou velmi vitální a na oslabení dráhy ledvin, nebo reflexní plosky, mi na lehátku nereagují.

Oslabení ledvin se ještě může projevovat v podobě chladných končetin. Ať už jde o ruce, nebo nohy, obojí je daleko od srdce, takže to není to „nejdůležitější“ pro záchranu života, a také je to daleko dokonalému zásobení. Jsou to v přeneseném významu listy našeho stromu.

Močový měchýř
Ledviny jsou úzce spjaty s močových měchýřem. TČM to krásně vysvětluje na vajíčku, kdy obě jeho části fungují ve vzájemné spolupráci. Žijí si v jedné skořápce a jen dohromady tvoří celek. Když se jedna zkazí, tak se to přenese na druhou. A kdyby byla jedna příliš velká, druhou by utiskovala. V našem případě, když se prochladí ledviny, jde močový měchýř do zánětu.

Když jsem byla mladá holka, velmi často se mně a mým vrstevnicím připomínalo, abychom neseděli na studeném, nosily košilku a chránily si záda před chladem. Ze své praxe bych k tomu ještě přidala teplé boty a ponožky přes kotníky v chladné dny. To jsou místa, odkud tělo nejvíce prochládá, pak ještě krk a u někoho zátylek.

Příště si popovídáme o tom, jak ledvinám pomoci a kde získat energii, abychom je zbytečně nevyčerpávali.

Vaše Eva Kupilíková

Inspiroval Vás článek k něčemu novému, ale chybí Vám vybavení?
[blue_block_text]

Komentáře k článku 0

Buďte první, kdo přidá komentář.

Tato stránka používá cookies, aby vám přinesla co nejpříjemnější uživatelskou zkušenost. Více informací