Druhý krok - "V práci řídím"
V dnešní době jsme již téměř všichni bez auta ztraceni. Je to náš věrný pomocník. Kdo řídí půl dne, tak i jediný společník. Proto by nám měl pomáhat nejen tím, že nás i nákup odnese z místa A do místa B, ale nabídnout i určitý komfort. Ať z něj nevystoupí rozlámaní, s bolavými zády, šíjí nebo rameny. Podle Wolfganga Scheiber, kdo při koupi auta sleduje jen počet koní, barvu a hliníkové disky, ale sedadlo si ani nevyzkouší, dostane účet v podobě bolestí zad. Někdy je však zbytečné mít super ergonomické sedadlo, pokud si ho nenastavíte podle sebe.
Pojďme si tedy správně nastavit sedadlo:
Podle délky nohou - koleno má být mírně pokrčené při stisknutí spojkového pedálu. Pokud je noha při stisknutí natažená, zvyšuje se riziko poranění při nehodě. Také není správně sedět až pod volantem, že se kolena dotýkají palubní desky. Stehna musí být po celé délce na sedadle. Když si položím ruce na volant, mezi rukama si musím vidět obě nohy stejně. Jinak se otáčí pánev při řízení, může způsobovat bolesti páteře.
Výška sedadla - nesedím zabořený v sedadle. Pokud nelze upravit výška, můžeš použít klínové podložky. Mezi hlavou a stropem by měl být prostor alespoň na jednu pěst. Pokud je prostor menší, nutí nás hrbit se.
Opěradlo sedadla - záda je nejméně zatížen, když si zachová své křivky. Páteř má být celá opřená. Záď je co nejvíce vzadu. Je vhodné mít i boční tvarování sedadla.
Kříže - v kamionech již mají nafukovací sedadla, ale v osobních autech je to vzácnost. Nafukovací podporu křížové oblasti vám snadno nahradí overball. Můžete si jej nafouknout nebo sfouknout podle vlastní potřeby. Další možností jsou přesně tvarované polštářky. Když nemám opřené kříže, nemusí vás zákonitě bolet. Ale to neznamená, že vás se to netýká, bolest se může přesouvat do hlavy i šíje.
Opěrka na ruce - málokdy se dá výškově nastavit. Ale je důležité vědět, že je to opěrka loketní, má sloužit na opření lokte a ne celého těla.
Opěrka hlavy - správná má středem své plochy dotýkat temene hlavy. Pokud mají vysoký lidé opěrku ve výši krku, může jim při nárazu zlomit vaz. Hlavu držím ve svislé poloze. Nakloněná hlava do strany v zatáčce zhoršuje odhad vzdálenosti a zatěžuje krční páteř.
Volant - výšku volantu nastavím tak, abychom neměli zvednuté ramena.
Pás - výška pásu má být nastavena tak, aby procházel středem ramene, ale nemá škrtit.
Nastupování a vystupování z auta:
Nastupování - nejprve si sednu, až pak vtahuje nohy dovnitř. Přitáhnu sedadlo.
Vystupování - opačný postup. Nejprve si posunu sedadlo dozadu, vysune nohy ven z auta, až potom se postavím.
Ležení za volantem ničí hřbet a je zcela nepřijatelná z hlediska bezpečné jízdy
Třeba dbát na to, aby hodiny strávené za volantem byly kompenzovány sportem. Opěrky na hlavu třeba mít na všech sedadlech, chrání hlavu a krční páteř při řetězových a na oko neškodných haváriích.
Přeji vám hodně šťastných kilometrů bez nehody a bez bolavých zad!
Zdroj: Náš záda, M. Grillparzer, Škola zad - A. Guth